null

Dieta na trądzik różowaty, hormonalny, młodzieńczy. Co można jeść, a czego unikać?

Zapewne nie czujesz się dobrze, kiedy na powierzchni Twojej skóry pojawia się dyskomfort, uczucie ściągnięcia czy suchość. Problemy skórne mogą powodować frustrację i utratę pewności siebie. Na szczęście istnieje kilka prostych kroków, które pomogą przywrócić skórze równowagę, a Tobie uśmiech i poczucie własnej wartości.

Trądzik jest problemem, który dotyczy sporej części populacji. Zmaga się z nim młodzież w okresie dojrzewania, ale także osoby dorosłe. Przyczyną choroby są najczęściej zmiany hormonalne, które zaburzają pracę gruczołów łojowych. Wówczas na skórze twarzy, pleców i dekoltu pojawiają się nieestetyczne wykwity – krosty, grudki i guzy. Cera wokół nich jest zaczerwieniona. Często wdaje się także stan zapalny. Leczenie zależy od stopnia nasilenia dolegliwości. Zwykle stosuje się farmakoterapię, jednak duże znaczenie ma także pielęgnacja i dieta dla cery trądzikowej.

Dieta a trądzik

Dieta przy trądziku odgrywa bardzo ważną rolę – jedne produkty nasilają objawy, inne wspomagają proces leczenia. Nie ma jednak jednego, uniwersalnego jadłospisu dla wszystkich osób, które zmagają się z tym problemem. Ważna jest wnikliwa obserwacja reakcji swojego organizmu oraz dostarczanie mu wraz z pożywieniem niezbędnych składników odżywczych, które wpływają na stan skóry. Dieta na trądzik powinna być bogata w witaminy (A, E, B), cynk, żelazo, miedź, siarkę, selen, błonnik, nienasycone kwasy tłuszczowe i białko.


Dieta dla osób z trądzikiem powinna być też różnorodna – dania urozmaicone tak, aby zyskać pewność, że wraz z posiłkiem dostarczono wszystkich niezbędnych witamin i pierwiastków. Dobrze jest spożywać w regularnych odstępach czasu 4–5 posiłków dziennie. Powinno się unikać potraw smażonych, zamiast tego można je dusić, piec lub gotować na parze.

Dieta dla cery trądzikowej

Stosując dietę na trądzik, należy pamiętać o produktach, które dostarczą organizmowi witamin i pierwiastków wpływających na kondycję skóry i wspomagających jej regenerację. Dania powinny zawierać:

  • witaminę A – jej niedobór powoduje, że skóra i błony śluzowe są przesuszone, a tym samym bardziej podatne na uszkodzenia. Produkty, które są źródłem witaminy A, to: marchew, bataty, szpinak, dynia, sałata rzymska, papryka, melon, morele, wiśnie, grejpfrut, wątróbka i jaja;
  • witaminę B – odpowiada ona za prawidłowe funkcjonowanie komórek skóry i łagodzi uszkodzenia, które na niej powstały. Jej niedobór prowadzi do łojotoku i nadmiernego łuszczenia się naskórka. Źródłem witamin z grupy B są: wątróbka, szpinak, orzechy, pestki dyni, nasiona słonecznika i ryby (makrela, łosoś);
  • witaminę E – składnik ten odpowiada za nawilżenie i ochronę skóry przed działaniem szkodliwych czynników. Dieta na trądzik powinna być bogata w oleje roślinne, ziarna słonecznika, orzechy, migdały, szpinak, paprykę, jarmuż, szparagi, kiwi, jeżyny i jagody;
  • witaminę C – bierze udział w syntezie kolagenu oraz uszczelnia naczynia krwionośne. Aby uniknąć niedoboru, należy spożywać paprykę, białą kapustę, jarmuż, brukselkę, mango, cytrynę, truskawki, czarną porzeczkę i pomarańcze;
  • cynk – jego niedobór jest przyczyną stanów zapalnych skóry i trudności z gojeniem się ran. To składnik chętnie wykorzystywany w kosmetykach. Dieta antytrądzikowa powinna składać się z takich produktów jak wątróbka, wołowina, kasze, ryż, płatki owsiane, migdały, nasiona słonecznika, dynia, orzechy, ryby;
  • żelazo – jego niedobór jest przyczyną pogorszenia się stanu skóry – staje się ona sucha, szorstka i podatna na uszkodzenia. Produkty, które są źródłem żelaza to mięso (wieprzowina, cielęcina), szpinak, kasza (gryczana i jaglana), buraki, groch, pietruszka, ciecierzyca, fasola, soja, pestki dyni i kakao.


Bardzo ważne jest ponadto prawidłowe nawodnienie organizmu. Każdy powinien spożywać minimum 2 litry wody dziennie. Osoby, które pracują fizycznie, trenują lub przebywają w wysokich temperaturach, muszą pić jej znacznie więcej.

Dieta na trądzik – czego nie jeść?

Niektóre potrawy mogą wpływać niekorzystnie na wygląd cery, dlatego dieta przy trądziku różowatym, hormonalnym czy młodzieńczym powinna polegać na ich ograniczeniu lub całkowitym wyeliminowaniu z jadłospisu. W szczególności chodzi o produkty wysokoprzetworzone, fast foody, dania typu instant i ostre przyprawy.


Uważa się także, że niekorzystny wpływ na cerę mają węglowodany o wysokim indeksie glikemicznym, ponieważ powodują one duże wyrzuty glukozy i insuliny. Przyczynia się to do zaburzeń gospodarki hormonalnej, a tym samym pobudza gruczoły łojowe do produkcji sebum. Podobnie mogą działać produkty mleczne. Należy jednak uważnie obserwować swój organizm i eliminować te artykuły, które nasilają objawy trądziku.


Dieta przy trądziku powinna polegać także na ograniczeniu podaży wielonienasyconych kwasów tłuszczowych. Dowiedziono, że wpływają one na wydzielanie mediatorów prozapalnych, które mogą przyczyniać się do wystąpienia wykwitów na skórze.

null